מסירים את הקללה
מוני לוי, זכיין של קפה ג'ו שפתח לפני כחודשיים וחצי סניף של הרשת ברחוב בוגרשוב בתל-אביב, מודה שחשש מאוד לפני פתיחת הסניף, ולא רק בגלל שמדובר בפתיחת עסק חדש. המקום שבו נפתח הסניף, סמוך להצטלבות הסואנת של בוגרשוב וקינג ג'ורג', החליף מסעדות ובתי קפה בתדירות בה דוגמנית מחליפה בגדים. מסעדנים נוהגים לכנות מקומות כאלו "מקומות מקוללים". מקומות שלמרות מרכזיותם, ולמרות המאמצים שהמסעדנים משקיעים בהם, יש נטייה מסתורית להיסגר מהר. "זו הסיבה שלא פתחתי כאן בית קפה עצמאי, אלא בית קפה של רשת" מסביר לוי. "הבעיה היא למשוך לכאן אנשים בפעם הראשונה. בגלל זה פרסמנו את המקום בעיתונים, וערכנו מבצעים. מדובר בסניף כשר, שזה יתרון על פני המקומות שיש בסביבה".

אריאל אבניר, שותף בחברת הייעוץ לענף המסעדנות A&C, חושב שאין שום דבר מיסטי בתופעה של מקומות מקוללים. "הבעיה של מקומות כאלה היא שאנשים התרגלו לכך שהם מקומות מתים, ואז הם לא שמים לב אליהם. גם אם השלט שם יוחלף משלט אדום לצהוב, הם יחשבו שהשלט עדיין אדום. בתי קפה ומסעדות חדשים שנפתחים במקומות כאלו צריכים לתת סטירה לעוברים ולשבים, כדי שיראו אותם" אומר אבניר.

לדבריו, כשאנשים מתייעצים איתו לגבי פתיחת מסעדה, הוא תמיד מציע להם לבדוק את ההיסטוריה של המקום, שבו הם רוצים לפתוח את העסק. "יש לנו כאן שיעור שאנחנו יכולים לקבל בחינם. אנשים תמיד אוהבים לפטור את העניין בכך שהבעלים הקודמים במקום סגרו את העסק בגלל שהם לא עבדו נכון. אני חושב שהתשובה לפיה, המסעדה לא הצליחה כי הבעלים שלה היה טיפש, היא תשובה קלה מדי. ודאי יש סיבה טובה יותר לשאלה מדוע העסק לא הצליח. הרי ליזם שהשקיע במקום היתה בוודאי כוונה לספק מוצר טוב. סביר להניח שהוא השקיע, והתאמץ ככל יכולתו כדי להצליח. לא כדאי לחזור על הטעות שלו".

בדרך כלל אבניר לא ממליץ לפתוח בית קפה במקום שבו בתי קפה נוטים להיפתח ולהיסגר במהירות. "יכול להיות שבאותו מקום, מבחינת הסביבה שבה הוא נמצא, אין צורך בבית קפה" הוא אומר. "הבעיה היא שהבעלים של מקומות שנסגרים רוצים למכור אותם כמובן למרבה במחיר, כולל התכולה והציוד. כך ממשיכים להיפתח בתי קפה במקומות שבהם לא מתאים לפתוח בית קפה, עד שבסוף מישהו פותח בהם את העסק המתאים למקום".

לדעת אבניר, ניתן להסיר את הקללה, "צריך פשוט לפתוח בהם עסק שונה לחלוטין מהעסקים שהיו בהם לפני כן".

בין אם תופעת המקומות המקוללים קיימת, ובין אם היא מדובר בצירוף מקרים, עופר גבירצמן, סמנכ"ל פיתוח ברשת קפה ג'ו, לא מודאג בנוגע לסניף החדש של הרשת בבוגרשוב פינת קינג-ג'ורג' אותה פינה בעלת היסטוריה בעייתית. "בינתיים הסניף מושך אליו הרבה אנשים" הוא אומר. "העסקים הקודמים שהיו במקום לא התרוממו כי הם לא היו מספיק טובים. על השלט של העסק הקודם היה כתוב: בית קפה, ביסטרו, בר ואולי עוד משהו. זה מצביע על עסק שלא החליט מיהו".

בניגוד לאבניר, גבריצמן לא חושב שהמוניטין המפוקפק של עסקים שנסגרו נדבק לעסקים שנפתחו במקומם. "אני חושב שאנשים מספיק נבונים כדי להבין את ההבדל בין המקום הקודם למקום החדש" הוא אומר. לדבריו, ההיסטוריה של מקום לא מהווה שיקול בהחלטה לפתוח בו סניף של הרשת. "רק במקרה של סניף רשת בתי קפה שנכשל, זה יהווה שיקול מבחינתי. פתחנו הרבה סניפים מצליחים, במקומות שהיו בהם פיצריות כושלות" הוא אומר. "
קבצים מצורפים
כל הזכויות שמורות © ל-חברת LAC בע"מ